fredag den 8. februar 2013

Zpagetti bold til babytræning

Jeg har jo en datter på ca 3 måneder og jeg kunne læse i en af mine utallige bøger, at det er en god ide at have en lille bold til at styrke barnets motorik og til at barnet kan ligge på maven på for at sætte gang i kravlelysten. Men altså jeg giv simpelthen ikke flere 100 kr for en lille yoga bold, så jeg tænkte. Jeg hækler da bare en i det zpagetti garn jeg har til overs fra tæppet jeg strikkede til Vinca..

Jeg fandt en opskrift på en lille hæklet bold og lavede om i opskriften, så den ville blive ca en fodbold størrelse.. Man kan bare søge på nettet efter hæklet bold. Jeg fandt en opskrift på Søstrenes Grenes blog..


Den er ikke helt symmetrisk i farverne, fordi jeg lavede en tællefejl.. Overvejer at lave en ny og ændre en lille smule mere i opskriften ;) 

Jeg har brugt ca. 1/4 rulle zpagetti garn på pind nr. 10, for at få det lidt tættere, selvom zpagetti anbefaler at bruge str. 12.
Og så har jeg brugt fyldevat til at fylde den op..

Opskriften som jeg brugte den: 

Forkortelse:

m = maske
lm = liftmaske
fm = fastmaske
sm = sammen

Lav en magisk ring med 6 masker (se evt hvordan her)
2. omg: 2 fm i hver 2. m = 18 m
3. omg: ingen udtagninger = 18 m
4. omg: 2 fm i hver 3. m = 24 m
5. omg: 2 fm i hver 4. m = 30 m
6. omg: ingen udtagninger = 30 m
7. omg: 2 fm i hver 5. m = 36 m
8. omg. 2 fm i hver 6. m = 42 m
9.-10 omg: ingen udtagninger = 42 m
- her er midten på bolden-
11. – 12. omg: ingen udtagninger = 42 m
13. omg. hækl hver 6. + 7. m sm = 36 m
14. omg: hækl hver 5. + 6. m sm = 30 m
15. omg: ingen indtagninger = 30 m

16. omg: hækl hver 4. + 5. m sm = 24 m
17. omg: hækl hver 3. + 4. m sm = 18 m
18. omg: ingen indtagninger = 18 m
- fyld bolden ud-
19. omg: hækl hver 2. + 3. m sm = 12 m
20. omg: hækl 1. + 2. m sm = 6 m

Sy til sidst gennem de 6 m, træk sm og hæft enden.



Når man skal hækle masker sammen, og tager udgangspunkt i 18. omgang, så begynder man som om man vil lave en fastmaske, men nøjes med at lave en løkke igennem maske nr. 6 og laver endnu en løkke gennem maske nr. 7 og så har man 3 løkker på hækelnålen, hvor man ved en normal fastmaske kun har to. Derefter hækler man bare fastmasken færdig som normalt.. Det er nu ret nemt..

Da jeg hæklede med farver, synes jeg det er pænere at slutte hver omgang med en kædemaske og derefter lave en luftmaske med den nye farve. Hækler man i en farve, så er det nok ikke nødvendigt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar